نکات تربیتی بسیار مهم در مورد خرگوش (بخش 1)



نيازمنديهاي مهناد -درج آگهي رايگان - تبليغات رايگان - تبليغات اينترنتي - خريد و فروش بي واسطه

سلام. لازمه قبل از شروع تربیت خرگوشتون و حتی برای برقراری ارتباط صحیح با خرگوش تا آخر عمرش به یه سری نکات مهم توجه کنید.

نکته اول: خرگوشا فوق العاده شیطون و بازیگوش هستند و به هر جایی سرک میکشن. ممکنه چشمتونو باز کنید و خرگوشتونو در حال جویدن سیم، دیوار، کتاب و دفتر، کیف، فرش و خلاصه هر چیزی که فکرشو بکنید ببینید. البته لازم به ذکره خرگوشایی که بیشتر میجون خرگوشای باهوش‌تر و بسیار اجتماعی‌تری هستند. به طور کلی دلایل جویدن همه چیز خونه توسط خرگوشا شامل موارد زیر میشه:

1)  نیاز به کوتاه کردن دندونا

2)  علاقه به جویدن

3)  سر رفتن حوصله خرگوش

4)  کم توجهی شما

پس در نتیجه لازمه برای هر کدوم از این مسائل راهکارایی در نظر گرفته بشه.

نیاز به کوتاه کردن دندونا: همونطور که قبلا هم گفتم رشد دندونای خرگوشا تا آخر عمرشون متوقف نمیشه و اگر حواستون به این مسئله نباشه باعث کوری و مرگ دردناک حیوون میشه. برای این منظور هم باید راهکار خوراکی در نظر بگیرید و هم قرار دادن وسایل مورد نیاز در دسترس خرگوشتون. از نظر غذایی یونجه اولین و مهم‌ترین نقش رو در کوتاه نگه داشتن دندونای خرگوش بازی میکنه و علاوه بر اون از گلوله شدن موهایی که خرگوش موقع تمیز کردن بدنش میخوره توی شکمش و جلوگیری از خروج مدفوع پیشگیری می‌کنه. فقط لازمه بدونید خرگوشتون اگر زیر سه ماه سن داره براش زوده که ساقه های ضخیم یونجه رو بجوه پس مجبورش نکنید. مورد دیگه اینکه یونجه دارای کلسیم بالایی هست پس در نتیجه خرگوشتون نیاز به دریافت ویتامین D از طریق آفتاب داره. روزا پرده ها رو کنار بزنید یا خرگوش رو توی تراس ببرید تا کمی آفتاب بگیره ولی حواستون بهش باشه. نکنه ولش کنید به حال خودش! اگر زیاد گرمش بشه میمیره.خوراکی های دیگه از قبیل جو هم کمک کننده هست.

شاید این مطلب رو هم دوست داشته باشید:

تغذیه مناسب برای خرگوش شما

در کنار راهکار تغذیه ای لازمه برای خرگوشتون از پت شاپ سنگ معدنی تهیه کنید. اینکار رو از همون سنین کوچیکی انجام بدید. قبل از بلوغ هیچ خبری از جویدن وسایل نیست اما به محض بالغ شدن خرگوشتون جویدن وسایل هم شروع میشه. پس لازمه از 3 ماهگی به بعد برای خرگوشتون سنگ معدنی جویدنی مخصوص خرگوش تهیه کنید و در دسترس اون بگذارید تا هم مواد معدنی بدنش تامین بشه هم قبل از اینکه به فکر جویدن دیوارا بیفته این سنگ توجهشو جلب کنه. اما به هر حال لازمه بازم حواستون به دیوارا و سیم‌های برق و موارد دیگه باشه.

علاقه به جویدن: برای کنترل این علاقه سنگ جویدنی، کارتن مقوایی، دفترچه های قدیمی (البته اگر بدون نوشته و جوهر هستند! چون بعضی از جوهرا آرسنیک دارن و فوق العاده برای خرگوش سمی و کشنده هستند) فرش های قدیمی حتی اگر کوچیک هستند، پتوهای بلااستفاده، حوله های بلااستفاده، وسایل چوبی بلااستفاده و حتی توپ حصیری و الیافی مخصوص خرگوش که از پت شاپ می‌تونید تهیه کنید مناسب هستند. مواظب باشید! بعضی از توپ‌های حصیری مخصوص گربه دارای کت نیپ هستند که برای نشاط گربه استفاده میشه و ممکنه برای خرگوش مضر باشه.

سر رفتن حوصله خرگوش: موارد بالا در این مورد هم کاربرد دارند. بهترین کار اینه که از اولین روزی که خرگوشتون رو میارید خونه براش اسباب بازی تهیه کنید. مخصوصا اگر یه توپ پارچه ای کوچیک یا توپ الیافی یا حصیری قابل هضم برای خرگوش باشه تا از همون ابتدا عادت کنه وقتی شما باهاش بازی نمی کنید سرشو با اسباب بازی هاش گرم کنه در غیر اینصورت در سنین بزرگسالی چون عادتش به جویدن همه چیز شکل گرفته دیر به اسباب بازی هاش عادت میکنه.

کم توجهی شما: خرگوشا به شدت موجودات اجتماعی هستند و به صاحبشون علاقمند و وابسته میشن پس علاوه بر اسباب بازی نیاز دارند شما هم اونا رو نوازش کنید، باهاشون حرف بزنید و بازی کنید. بی توجهی شما تاثیرات خیلی بدی روی خرگوشتون میزاره هم از لحاظ روحی هم رفتاری!

ادامه دارد....

نوشته شده در وبلاگ مرجع نگهداری صحیح از خرگوش خانگی

صفحه اول



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





  • ارسال شده در : 16 تير 1395 ساعت: 16:8 + تعداد بازديد : 48